Sådan får du succes fra første gang du flyver…
Lad os antage at du enten lige har fået en ny eller er tæt på få en og du ikke har den store kendskab til RC (fjernstyret biler/fly/skibe) så er denne tekst måske værd at bruge nogle minutter på at læse igennem, for følger du disse råd vil du begrænse risikoen betragteligt for det går galt, og risikoen for uheld er næppe større end første gang man skal sætte noget i luften, men ikke kender særligt godt.
Inden du overhovet begynder at flyve er der et par ting du bør få styr på, mest af alt for din egen skyld. Det første er de rent formelle ting, hvor du skal tage et drone tegn (en lille kort test på nette hvor du lære om de regler du skal overholde for at flyve med drone – læs mere om det HER) og så skal du sikre dig at du enten via din nuværende forsikring eller evt. en ny du tegner er dækket ind hvis du laver et uheld, og skader personer eller ting. Begge ting går vi mere i dybden med i denne artikel.
Vi antager du har de formelle ting på plads og nu vil du gerne flyve – MEN der er lige et par andre ting vi skal have styre på først.
– Du skal finde et godt sted at flyve. Men det mener jeg et stort område på minimum en fodboldsbane størrelse eller større. En mark kan være et fint valg, så længe der ikke går husdyr på den. En villa have selv om den måtte ligge uden for bymæssig bebyggelse er ikke så velvalgt, da der ofte er træer, naboer osv. som man måske skal tage hensyn til.
– Det næste du skal sørge for er at vejret er egent til flyvning. Det behøver ikke være sol fra en klar himmel, men regnvejr og blæsevejr (mere end 5-6 sek/m) er ikke velvalgt til første flyve tur. Det samme gælder med temperature der er under frysepunktet. Batterier der er kolde kan ikke starte (på DJI produkter) og bliver de afkølet under flyvning kan de klappe samme og dronen derved styrte ned.
– Så skal du sørge for at forberede alt det udstyr du skal bruge. Dvs. batterier til dronen skal være ladet helt op. Typisk er der omkring 50% strøm på et batteri når man modtager det, men det skal man bestemt ikke begynde at flyve på et batteri der ikke er ladet helt op. Det samme gælder for senderen, og skal der bruges en skærm, iPad eller smartphone bør du også lade den op inden du starter.
Så er vi ved at være klar til at komme i gang med selve dronen. Når du får en ny drone er det en rigtig god idé at starte med at opdatere firmware på drone og sender. Alt efter producent er der forskellige måder at gøre det på. Hos DJI og på de nyere dorner (Phantom 4/4 Pro, Mavic Pro og Inspire 2 kan dette gøres via en ipad/smarthone forbundet til internettet og kablet op til senderen. Når man så starter drone op (uden propeller) vil den selv bede om at blive opdateret, og alt efter hvilken firmware der er tale om kan du risikere at den slet ikke vil flyve før den er opdateret.
Det næste vi skal have gjort er at du skal have kaliberet drones kompas. Alt efter hvilken producent og model er der forskellige måder at gøre det på, men for alle gælder det at man kalibrere kompas udendørs og ikke lige ved siden af større mængder metal. Kig i din vejledning. Hvis ikke du kalibrere kompasset, risikere du at dronen ikke flyver som den skal, flyver væk eller slet ikke vil lette. IMU kalibrering kan også være en god idé at gennemføre. Jeg kender ikke så meget til hvordan andre end DJI droner virker, men på nyere DJI droner kan man se om en kalibrering af IMU er påkrævet og hvordan man skal gøre.
Nu skal vi til at flyve ! Inden du starter motorerne op med at kontrollere at propeller er monteret korrekt, på motoren. Det gøres lettest ved at tage fat i en propel, med en hånd og motoren med den anden og se at de ikke kan drejes fra hinanden. Ikke ordentlig fastgjorte propeller der er fløjet af under flyvning har dræbt mange droner gennem tiden.
Tjek også at batteriet til dronen sidder fast. Der er som regel en lukke mekanisme af den ene eller anden måde så batterier ikke kan løsne sig.
Så tænder du sender, iPad/smartphone og drone. Systemerne booter op og det tager typiske 1-2 minutter før dronen har fundet tilpas antal satellitter til at kunne lave en position som vi kalder home point.
DET ER MEGET VIGTIG AT VENTE MED AT LETTE TIL DRONEN HAR FUNDET SIT HOMEPOINT.
Hvis man letter uden at dronen har fået tid til at finde sit homepoint, så vil homepointet blive lagt et andet sted, end der fra hvor man letter, og en return to home kan betyde at drone forsøger at lande et sted man bestemt ikke ønsker at lande.
Nu startes dronen op. På DJI produkter tager man på sender de to styrepinden, køre dem ned ad og ind mod midten. Slip herefter begge pinden og vent et par sekunder til propellerne har fået en hastighed der er lige unde hvad der skal til for at lette.
Den bedste måde at stå med dronen på er at placer den med bagenden mod dig selv og stå et par meter fra den. Hvis du drejer side eller fronten mod dig selv når du letter så reagere dronen ikke som sender layoutet hvis du får brug for at lave en lille korrektion under vejes. Det kommer vi lidt nærmer ind på lid senere. Når du så letter skubber du venstre pind op og her er lige et par god råd til at komme sikkert i luften.
Når du letter så er det med fuld morter ydelse altså venstre pind helt op, og hold den der til dronen er 4-5 meter oppe i luften. Der er 3 grunden til dette.
– Når du giver fuld gas, så hvis der er en fejl på propel, motor ECS eller andre ting ved dronen, så er der en god chance for at fejlen kommer med det samme. Hvis endelige der er en fejl og dronen skal falde ned så heller i relativ lav højde og hvor der ikke er risiko for at den skader andre personer eller ting.
– Hvis man give langsom gas, så kommer der et punkt hvor propellerne næsten løfter dronen. Selv et lille vindpust vil resultere i at drone vipper til siden og knækker eller ødelægger en eller flere propeller. Speciel mindre droner, som Phantom serien fra DJI er slemme til at vippe til siden hvis man ikke får den hurtigt fri af jorden med fuld gas.
– Endelig er det en god idé at få dronen op i en højde hvor den ikke lige kan ramme ind i en selv eller andre. Hvis man letter og sætter den op i fx 1,5 meters højde så er den lige omkring hoved højde på piloten. Hvis man står 1-2 meter fra dronen, og der sker noget, et pludseligt vindpust, et forkert ryk i joysticket på sender, osv. Oppe i 4-5 meters højde er man ude over de problemer.
Nu har vi dronen i luften og den stå stille og roligt samme sted, uden at du påvirker senderen. Dette at moderne droner kan finde ud af at holde positionen gør at du som begynder kan tage det stille og roligt.
Kommer du ud i noget hvor du ikke forstå hvorfor dronen gør som den gør giver du slip på de to pinde og dronen stopper op og du har tid til at tænke dig om hvad du skal gøre.
En drone i vores del af verden styres på følgende måde:
Venstre pind:
pinden op/ned = Drones højde stiger eller falder.
Pinden venstre/højere = Dronen rotor venstre eller højere omkring egen akse.
Højere pind:
Pind op/ned = Dronen flyver frem eller tilbage.
Pind venstre/højere = Dronen flyver sidelens til højere eller venstre side.
Alt sammen ret logisk, men ovenstående for højere pind er kun når du ser dronen bagfra. Flyver dronen mod dig så er det lige omvendt, og det kræver naturligvis lidt tid at vende sig til.
Har du fundet et god sted at flyve med rigeligt plads så er det letteste sådan set bare at prøve dig lidt frem og lære dronens måde at reagere på de bevægelser du fortager dig med pinden på senderen. Er der træer i nærheden så gå op i 30+ meters højde, så rammer du dem ikke.
Er du helt ny i forholdt til noget der er fjernbetjent så kan følgende øvelser måske være en hjælp. Det er øvelser som Dronefyn også bruger i forhold til uddanelse eller demo flyvninger for folk der aldrig har prøvet at flyve drone før.
Start med at flyve i et mønster som et stort T. Flyv et stykke frem. Stop op. Flyv til venstre stop op, flyv til højere og så retur til dig selv. Prøv det et par gange mens bagenden er rette mod dig selv. Så prøv at dreje dronen rundt så du har drones front og kamera rettet mod dig selv og så lave samme øvelse.
En anden god begynder øvelse er at flyve i et mønster som et stort O. Prøv først at flyve rundt i cirklen kun ved bruge af højere pind, mens bagenden er rette mod dig. Prøv her efter samme øvelse hvor forenden er rette mod dig. Slutteligt kan du prøve at bruge vestre pind til at styre retningen på dronen mens du flyver frem ad – prøv så at flyve i en cirkel.
Den sidste øvelse og som også ofte bruges til den praktiske flyveprøve er at flyve i et 8 tal. Det kan gøres både med forenden rettet i en retning eller med forenden der følger 8 tals banen rundt.
Når du har fløjet nogle batterier af, og føler dig mere sikker i disse øvelser kan du prøve en dag med let vind at slå GPS funktionen fra hvis det er muligt. Det betyder at man selv skal kompensere for den vind der måtte være, og det gør det en del svære, men ikke desto mindre er det rigtig godt at evne at flyve dronen uden GPS hjælp.
Når batteriet nærmer sig 20-30% er det ved at være tid til at lande. Specielt i starten er der ingen grund til at forsøge at flyve batterierne mere tomme, da det betyder at man kan blive mere presset til at kunne lave en hurtigt og sikker ladning første gang.
Når du skal landene en drone vil jeg anbefale lidt som da du satte den op at dreje dronen så du har bagenden ind mod dig. Flyv ind til en afstand af et par meter af hvor du selv befinder dig. Jeg plejer som når jeg letter at holde en højde på over mit hoved indtil jeg lander den. Ladningen forgå ved at man trækker venstre pin ned en smugle under midter stilling, og så snart dronen rør jorden trækker men pinden helt ned til motoren stopper, og du kan slukke helt for først dronen og så sender.
Lander du et sted hvor der er løst støv, sand og småsten der begynder et flytte sig når dronen kommer tæt på jorden, kan det være en fordel at vippe kameraet opad, og derved begrænse hvor meget skidt der kommer på objektivet yderste glas.
Følger du ovenstående anbefalinger vil du med sikker begrænse risikoen for at noget går galt på din første flyve tur med din nye drone.