Kunsten at give et ”godt” tilbud på en drone…
Når du har startet din drone virksomhed, vil du sandsynligvis før eller siden løbe ind i en kunde, der ønsker et tilbud på en opgave.
Man kan naturligvis ikke fortænke kunden I, at det er meget rart at have en fast pris på en opgave, så man ved, hvad opgaven kommer til at koste.
For dig som drone operatør er der dog nogle forskellige ting, som du skal gøre dig klart.
Et tilbud er sådan set en bindende aftale omkring levering af en ydelse !
Det vil sige, hvis du giver tilbud på at fotografere eller filme et område, så er det prisen, som kunden forventer at skulle betale, ligegyldigt hvor meget tid du måtte ende op med at lægge i opgaven, for at gøre kunden tilfreds.
Derfor er det vigtigt, at du afklarer præcist, hvad er det du skal lave, hvor skal du lave det, skal det laves fra forskellige steder, så du skal pakke sammen og køre et andet sted hen og pakke ud igen osv. Det er også meget vigtigt, at du har en idé om, hvad kunden ønsker sig. Det naturligvis både ud fra hvad der kan lade sig gøre, men også ud fra hvem der skal styre den kreative proces både under optagelser og redigering, hvis det er en del af tilbuddet.
Min erfaring er, at har kunden en fast idé om, hvordan tingen skal laves, så er det som regel nyttesløst at forsøge at overbevise vedkommende om noget andet, med mindre det blot ikke kan lade sig gøre pga. de regler, vi flyver efter. Samtidig går der som regel også meget mere tid med at løse en sådan opgave, fordi kunden ser det anderledes end dig. Han skal have så meget optaget som muligt, hvad enten det tager længere tid, end du måske selv havde regnet med at bruge. Min egen tommelfinger regel er, at jeg gerne lægger en buffer på 20-40% ekstra tid på, fordi det i en sådan sag næsten altid tager længere tid, end hvis jeg er alene af sted.
Det samme gør tømmeren, når du beder om et tilbud på en ny carport, så regner de på hvad de tid, de mener de skal bruge, og så sætter de lidt ekstra tid af til uforudsete problemer, som dukker op. De ved, at det er meget op ad bakke efterfølgende at komme og bede om flere penge, end man har givet tilbud på, for kunden ser det lidt som dit eller tømmerens eget problem, hvis man har undervurderet arbejdets omfang.
Redigerings processen, hvis det er en del af tilbuddet, er ofte der, jeg sætter mere tid til, end hvad jeg forestiller mig. 20 video klip fra en drone kan klippes sammen på så mange måder med rækkefølge, klip længde over til indsætninger af tekst, logo osv., at der kan gå rigtig meget tid med det. Specielt hvis kunden ikke rigtig selv ved, hvordan det han/hun efterspørger ser ud. Så kan du risikere at have lavet noget, som kunden vil have ændret til noget andet, for så når det er gjort at finde ud af, at det første var egentlig det bedste. Når man skal rendere video ud, lægge op fx på Youtube eller Vimeo for at kunden kan se det, så tager det bare lang tid hver gang, der skal ændres i noget.
I og med at man hverken ved eller har en chance for at vide, hvor krævende kunden er, når man giver et tilbud, bruger jeg gerne følgende metode for at dække mig selv lidt ind. Jeg beskriver så nøje jeg kan, hvad kunden ønsker. Så vurderer jeg, hvor meget tid jeg skal bruge og så lægger lidt buffer tid til. I tilbuddet skriver jeg således gerne, at tilbuddet er baseret på X antal timer a Y timepris, og gerne for de forskellige ting, som er inkluderet i tilbuddet. Så har jeg bedre mulighed for at sige fra, hvis fx en redigerings proces løber helt af sporet og trækker ud i det uendelige.
Du vil også før eller senere møde kunder, der spørger mange forskellige steder om et tilbud på en eller anden opgave. Ofte er det relativ kort beskrevet, som fx ”hvad koster det at få lavet en drone optagelse og klippe sammen til 1 minut på X adresse”.
Jeg svarer altid på forespørgsler, men jeg bruger ikke altid alverden tid på det. Jeg slår måske op og ser, om flyvning overhovedet kan lade sig gøre, og så skriver jeg, at et konkret tilbud vil kræve en nærmere beskrivelse af, hvad kunden ønsker, men min timepris og kørselspris er sådan og sådan. Hører man ikke mere, er det en af de kunder, der har sendt den samme forespørgsel til 5 eller 10 af dine kolleger, og en sådan opgave, hvor det kun er prisen, der tæller, er jeg egentlig helst fri for at få.
Jeg ved, jeg alligevel ikke kan konkurrere på pris alene. Det udstyr, jeg arbejder med i DroneFyn, er ikke blandt det billigste, og den erfaring jeg har bygget op over mange opgaver og længere tid, bliver heller ikke foræret væk. Jeg vil hellere bruge min tid på at få et mere velbetalt job, hvor kunden forstår og sætter pris på den erfaring, jeg har, og den kvalitet jeg og mit udstyr kan levere.